Historia
Hur började det?
Hösten år 2000 fick Kommunsamverkan Cura Individutveckling av sina medlemskommuner uppdraget att utreda behovet av en gymnasieskola i Blekinge för vissa ungdomar med Aspergers syndrom/högfungerande autism.
Målet var att starta verksamheten hösten 2001. Kommunerna i Blekinge deltog i utredningsarbetet genom representanter från såväl skolan som handikappomsorgen. Från landstinget deltog habiliteringen och den barnpsykiatriska verksamheten. Studiebesök i liknande eller närliggande verksamheter genomfördes och sakkunniga inom området bidrog med sina kunskaper.
De synpunkter som lyftes fram kan sägas omfatta behoven av:
- Anpassade studier med särskild pedagogik.
- Fritidsutbildning.
- Boendeutbildning.
- Social färdighets- och kompetensträning.
- Handikappinsikt.
- Individuellt anpassade lösningar.
- Helhetssyn – livsperspektiv.
- Familjestöd/utbildning.
- Handledning till personal i kommunal verksamhet.
Mot bakgrund av ovanstående utformades en utbildning som tog sin utgångspunkt i både praktik och teori och som gav förutsättningar för fortsatta studier eller arbete/lärlingsplats och en fungerande fritids- och boendesituation för vissa ungdomar med Aspergers syndrom/högfungerande autism. Genom att erbjuda en utbildning som omfattar teoretiska studier, boende, fritid- och social färdighet- och kompetensträning strävar man efter att uppnå detta.