Vårt arbetssätt på Klaragymnasiet
Trygghet – är grunden för all utveckling
På Klaragymnasiet arbetar vi för att alla elever ska känna sig trygga, med varandra och med oss vuxna på skolan. Det gör vi bland annat genom:
- Små elevgrupper, hög lärartäthet
- Gemensamma rastaktiviteter
- Tydliggörande pedagogik, samtlig personal har utbildning inom detta samt lågaffektivt bemötande
- Mentorer har tät kontakt med hemmet
- Skolsköterska, skolläkare, kurator, skolpsykolog och socionom, finns tillgängligt på skolan
Utveckling – varje elev utvecklas utifrån sina förutsättningar
Varje elev på skolan har sin individuella studieplan som beskriver elevens mål för sina studier. Kursernas innehåll är detsamma som på alla andra gymnasieskolor.
- Samarbete och goda relationer mellan elev och pedagog är nyckelfaktorer för att nå framgång.
- Studieresor utgör ett viktigt inslag i elevens kurser och är till för att fördjupa och förstärka innehållet i kursen.
- Vi arbetar för att eleverna ska få goda relationer med varandra.
- Pedagogerna har stor kunskap om autism och känner till vad diagnosen kan innebära.
Kunskap- när man är trygg och får rätt anpassningar skapar det nya möjligheter för varje individ.
Skolan har en hög andel behöriga lärare som med sin kompetens om elevernas diagnos kan anpassa sin undervisning på ett sätt som ofta inte är möjligt för andra gymnasieskolor.
- Verksamheten använder sig av ett intervjumaterial för att få mer kunskap om varje elev.
- Specialpedagog och speciallärare finns tillgängliga och gör insatser för de elever som behöver särskilda insatser eller kartläggningar.
- Skolan erbjuder en kurs i sex och samlevnad, det är ofta kunskap som många elever saknar och har många frågor kring och upplever som svårt.
- Skolan erbjuder föräldrar och elever föreläsningar om autism för att öka deras kunskap om diagnosen.
- Skolan har en studie och yrkesvägledare som kan ge eleverna stöttning i hur de ska gå vidare efter Klaragymnasiet